رییس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی در گفت‌وگو با جام جم آنلاین

باران در زمستان جان می‌گیرد | احتمال سیلاب در جنوب غرب کشور

خبری از باران نیست و با اینکه حدود یک ماه از پاییز می‌گذرد در استان‌های شمالی کشور نیز‌ بارش‌ مناسبی ثبت نشده است. در چنین شرایطی ‌از سازمان هواشناسی خبر می‌رسد که دست‌کم می‌توان امیدوار بود که در زمستان پیش‌رو میزان بارش‌ها در جنوب و جنوب غرب کشورمان بیش از حد نرمال خواهد بود.
خبری از باران نیست و با اینکه حدود یک ماه از پاییز می‌گذرد در استان‌های شمالی کشور نیز‌ بارش‌ مناسبی ثبت نشده است. در چنین شرایطی ‌از سازمان هواشناسی خبر می‌رسد که دست‌کم می‌توان امیدوار بود که در زمستان پیش‌رو میزان بارش‌ها در جنوب و جنوب غرب کشورمان بیش از حد نرمال خواهد بود.
کد خبر: ۱۳۸۳۶۴۹

به گزارش جام جم آنلاین، بیشتر سد‌های کشور شرایط مناسبی ندارند از سد کرخه بگیرید تا اکباتان در همدان.

تغییر اقلیم و سوء مدیریت در منابع آب دست به دست هم داده‌اند و در بیشتر استان‌های کشور شرایط نامناسبی را ایجاد کرده‌اند. برای نمونه مدتی است که در استان‌ همدان شهروندان با قطعی مکرر آب رو به رو هستند و این مساله شرایط را برای آنها دشوار کرده است.

بررسی ها نشان می‌دهد که در سال آبی‌ گذشته ‌ در استان‌هایی مانند ایلام، کرمانشاه و خوزستان تا بیش از 60درصد کاهش بارش را شاهد بودیم.

این درحالی است که برخی امیدوار بودند با شروع فصل پاییز میزان بارش‌ها درکشور افزایش پیدا کند. اما با اینکه  ‌حدود یک ماه از پاییز می‌گذرد در شمال کشور نیز شاهد بارش‌های مناسبی نبوده‌ایم.‌

به این ترتیب می‌توان گفت امسال سومین پاییز خشک را در کشور تجربه خواهیم کرد و چنانچه در زمستان پیش رو شاهد بارش‌های مناسبی نباشیم، سال آینده بحران آب شرایط ناگوارتری را در کشور رقم خواهد زد.

به زمستان امیدوارم باشیم؟

کارشناسان معتقدند اگر بارش‌ها در زمستان امسال نیز نامناسب باشد، سال آینده سدهای بیشتری در کشور از مدار خارج می‌شوند. به همین دلیل باید امیدوار بود که بارش‌ها در زمستان بهتر از شرایط نرمال باشد.

احد وظیفه،رییس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی درباره پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی در خصوص شرایط بارش‌ها در ماه‌های پیش رو به جام جم آنلاین می‌گوید: کم بارشی‌ها در کشور ادامه دارد و شرایط به گونه‌ای است که در مهرماه نیز در استان‌های شمالی کشور بارش مناسبی ثبت نشده است.‌

‌او درباره شرایط بارش‌ها در ماه‌های پایانی پاییز و زمستان نیز عنوان می‌کند: پیش بینی‌ها از این حکایت دارد که  در ‌ انتهای پاییز و زمستان میزان بارش‌ها بهتر از سال گذشته خواهد بود.

خطر سیل در جنوب غرب کشور

باران در زمستان جان می‌گیرد | احتمال سیلاب در جنوب غرب کشور

آن طور که رییس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی توضیح می‌دهد نقشه‌های هواشناسی از این حکایت دارد که در روزهای پایانی پاییز و فصل زمستان اندکی شرایط بارش‌های کشور بهبود پیدا می‌کند.

او در این باره توضیح می‌دهد: احتمالا  تا حدود 60درصد بارش‌ها در جنوب و جنوب غرب کشور نرمال و بالاتر از حد نرمال خواهد بود.

وظیفه درباره اینکه آیا افزایش بارش‌ها در جنوب کشور سبب ایجاد سیل خواهد شد؟ نیز عنوان می‌کند: احتمال وقوع سیل ‌ در جنوب و جنوب غرب کشور وجود داد، چراکه در سال‌های‌ گذشته نیز شاهد  چنین حوادثی بودیم.

این درحالی است که بررسی نقشه‌های هواشناسی نشان می‌دهد که در زمستان پیش رو شرایط بارش‌ها در شمال کشور کمتر از حد نرمال خواهد بود.

به این ترتیب این احتمال وجود دارد که بارش‌های زمستان امسال نیز سبب بهبود ذخایر منابع آب در نیمه شمالی کشور نشود. به همین دلیل نیاز است که مدیران وزارت نیرو و جهاد کشاورزی برای سال آینده تدابیر لازم را در نظر بگیرند.

رییس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی در پاسخ به اینکه تا چه حد می‌توان به افزایش بارش‌ها در زمستان امیدوار بود؟ عنوان می‌کند:‌ 100درصد ‌نمی‌توان امیدوار بود که شاهد بارش‌های بیش از حد نرمال در زمستان باشیم، چراکه ‌در این بین با ‌مجهولاتی نیز رو به رو هستیم‌.

آن طور که او توضیح می‌دهد امسال سومین سالی است که دنیا در شرایط لانینو به سر می‌برد و تحت این شرایط سیستم‌هایی که از روی کشور ما عبور می‌کنند، ضعیف هستند.

‌وظیفه ادامه می‌دهد: در زمستان اما از شرایط لانینو به ال‌نینو می‌رسیم، هرچند این تغییر زمان بر است. اما این تغییر فاز سبب بهبود بارش‌ها در کشورمان خواهد شد.

با توجه به اینکه سازمان هواشناسی برای زمستان افزایش بارش‌ها را پیش‌بینی کرده است. باید یادآور شد که شرایط خشکسالی در کشورمان ناگوار است و افزایش بارش‌ها برای مدتی محدود قادر به  جبران انباشت خشکسالی در کشور نیست. علاوه بر این نمی‌توان امیدوار بود که بارش‌های زمستان به حدی باشد که نیاز آبی سال آینده را نیز تامین کند.‌ به همین دلیل نیاز است که مدیران وزارت نیرو و جهاد کشاورزی برای مدیریت منابع آب کشور سازوکار مناسبی را در نظر بگیرند و دست کم با اصلاح الگوی کشت شرایطی ایجاد کنند که کشت محصولات آب‌بر در کشور متوقف شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها